|
Marketing a reklama v zábavním průmyslu
Svoboda, Matěj ; Vlček, Josef (vedoucí práce) ; Loužek, Marek (oponent)
Tato bakalářské práce se zaměřuje na marketing a reklamu v zábavním průmyslu. V teoretické části tato práce nejprve nastiňuje základní poznatky marketingu a následně se věnuje teorii reklamy. V analytické části pak tato práce představuje marketing v zábavním průmyslu na příkladu průmyslu filmového. Rozebírá kritéria, podle kterých je možno hodnotit úspěšnost filmů, a následně analyzuje, jaké faktory pak úspěch filmů ovlivňují. Nakonec tato práce zkoumá reklamu v odvětví filmového průmyslu.
|
|
Kinematografie a federalizace Československa
Fořt, Ferdinand ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Czesany Dvořáková, Tereza (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je zmapovat a popsat změny v československé kinematografii vzniklé v souvislosti či následkem federalizace státu, která se uskutečnila s účinností od 1. ledna 1969 prostřednictvím Ústavního zákona č. 143/1968 Sb. o československé federaci. V úvodí části se práce zabývá politickým ovzduším roku 1968 a konkrétními kroky, jež vedly k federalizaci státu. Ve druhém a nejpodstatnějším oddíle je nastíněn postup, jakým bylo realizováno rozdělení kinematografie na federálních principech. Autor si všímá právních aktů, prostřednictvím nichž k tomuto rozdělení došlo, ekonomických aspektů rozdělení, chystaných, avšak nerealizovaných opatření a rovněž dílčích sporných otázek spojených s federalizací, jako byla míra integrace distribuce a zahraničních styků. Ve třetí části je pozornost zaměřena na federální rozdělení Svazu československých filmových a televizních umělců, který však byl vládnoucí posrpnovou mocí nedlouho poté zrušen. Závěrečná část pak představuje krátký exkurz do situace a organizačních změn (nejen) v kinematografii na počátku normalizace.
|
|
Z písaře ministerským radou: Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyricátých a padesátých let
Kupková, Marika ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Skopal, P. (oponent) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce pojednává o působení Jiřího Mařánka ve vedení filmového odboru Ministerstva informací v letech 1945-1948. Jeho ministerské angažmá souvisí s dobovým posílením významu literární přípravy filmu a souvisejícího státního dramaturgického dozoru. Jiří Mařánek patří do okruhu spisovatelů, které spojovala jednak příslušnost k mezi- válečným avantgardním hnutím, jednak poválečné angažmá v mocenském aparátu, jež ukončily politické a hospodářské změny na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho profesní osud vypovídá o proměnách kulturní politiky státu, o institucionálním vývoji kinematografie a o vztazích literárního a filmového oboru. Vypovídá o tom, co pro tehdejšího literáta znamenalo úspěšné profesní uplatnění a v jakém figurovalo vztahu vůči kinematografii. Sledujeme tedy relativně krátkou, ale převratnou epizodu spisovatele a penzionovaného úředníka v pozici ministerského rady, jejíž příčiny a průběh se ale snažíme zasadit do složité sítě historicko společenských souvislostí i osobních motivací. Orientace na osobnost, kterou nenárokujeme historickou jedinečností, zásadní mocenskou rolí nebo zvláštním společenským významem nám usnadňuje zprostředkovat sledované společenské dění v jeho nejednoznačnosti a rozporuplnosti. Spíše než ucelenou biografii Jiřího Mařánka představujeme vybrané kapitoly z...
|
|
Economic analysis of Czechoslovak New Wave in the Film industry in historical and political context of the 1960s
Sochor, Vojtěch ; Doležalová, Antonie (vedoucí práce) ; Cahlík, Tomáš (oponent)
Cílem práce je porovnat ziskovost filmů československé nové vlny se zbytkem filmů natočených v 60. letech v Československu. Srovnání využívá statistické testy a vizualizaci pomocí boxplotů. Porovnání se skládá ze tří kroků; srovnání zisků, srovnání výrobních nákladů a srovnání návštěvnosti. Srovnání výrobních nákladů je doplněno srovnáním ex- teriérového natáčení typického pro Československou novou vlnu a regresním modelem ukazujícím, které faktory měly vliv na výrobní náklady. Mezi faktory patří natáčení ex- teriéru, ateliérové natáčení, celý výrobní čas a model obsahuje i dummy proměnné: barva filmu, formát filmu a zda jde o film Československé nové vlny či nikoli. Tato analýza je zasazena do československého politického a ekonomického pozadí od roku 1945 do roku 1970. Práce stručně popisuje hnutí československé nové vlny a popisuje vývoj českoslo- venského filmového průmyslu od roku 1945 do roku 1970 a jeho ukazatele, jako je počet kin a míst, návštěvnost a počet vyrobených filmů. 1
|
|
Národné preferencie a filmový priemysel
Paločková, Alžbeta
Filmový průmysl patří mezi kreativní odvětví a často se řadí i do ekonomie kultury. Tvůrci filmů se snaží maximalizovat zisky a zaujmout co největší skupinu spotřebitelů. Jeden z nejvýznamnějších ukazatelů pro producenty jsou box office tržby z prodeje vstupenek do kin. Diplomová práce zkoumá národní filmové preference v Evropě, právě na základě těchto tržeb. Cílem je odhalit jak se liší žánrové preference napříč zeměmi Evropské unie v případě celovečerních filmů. První část práce se zaměřuje na teoretická východiska a zasazení problematiky do kontextu ekonomie. Dále je nastíněn dataset, který je následně zpracován pomocí regresní analýzy, kde vysvětlovanou proměnnou představují box office tržby. Na závěr jsou výsledky analýzy interpretovány a vysvětleny.
|
| |
|
Debuty v mezinárodních koprodukcích
Michálek Květová, Kristýna ; KOPECKÁ, Anna (vedoucí práce) ; Macola, Jan (oponent)
Cílem této práce je analyzovat současné evropské filmové prostředí z pohledu
mezinárodních koprodukcí debutových filmů. Práce zkoumá vliv koprodukcí na
podmínky pro vznik, ale i následnou exploataci debutů. Práce se zaměřuje na současné trendy, které se na evropském filmovém trhu objevují. Jedním z nich je fenomén „film industry“, tedy různých mezinárodních platforem a workshopů určených pro filmové profesionály a zabývajících se vývojem scénářů či
následnou prezentací projektů za účelem financování. Práce se zabývá také aspekty a pravidly financování filmů v případě mezinárodních koprodukcí. Téma je nahlíženo optikou debutujícího producenta, a práce samotná je pak
podložena především rozhovory s evropskými producenty úspěšných debutových filmů z několika posledních let.
|
|
Z písaře ministerským radou: Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyricátých a padesátých let
Kupková, Marika ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Skopal, P. (oponent) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce pojednává o působení Jiřího Mařánka ve vedení filmového odboru Ministerstva informací v letech 1945-1948. Jeho ministerské angažmá souvisí s dobovým posílením významu literární přípravy filmu a souvisejícího státního dramaturgického dozoru. Jiří Mařánek patří do okruhu spisovatelů, které spojovala jednak příslušnost k mezi- válečným avantgardním hnutím, jednak poválečné angažmá v mocenském aparátu, jež ukončily politické a hospodářské změny na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho profesní osud vypovídá o proměnách kulturní politiky státu, o institucionálním vývoji kinematografie a o vztazích literárního a filmového oboru. Vypovídá o tom, co pro tehdejšího literáta znamenalo úspěšné profesní uplatnění a v jakém figurovalo vztahu vůči kinematografii. Sledujeme tedy relativně krátkou, ale převratnou epizodu spisovatele a penzionovaného úředníka v pozici ministerského rady, jejíž příčiny a průběh se ale snažíme zasadit do složité sítě historicko společenských souvislostí i osobních motivací. Orientace na osobnost, kterou nenárokujeme historickou jedinečností, zásadní mocenskou rolí nebo zvláštním společenským významem nám usnadňuje zprostředkovat sledované společenské dění v jeho nejednoznačnosti a rozporuplnosti. Spíše než ucelenou biografii Jiřího Mařánka představujeme vybrané kapitoly z...
|
|
Možnosti distribuce krátkých filmů v kinech
Ptáčková, Petra ; DANIELIS, Aleš (vedoucí práce) ; Horák, Petr (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku distribuce krátkých filmů v kinech. Uvádí příklady úspěšných modelů ze zahraničí, užívání předfilmů a vytváření pásma krátkých filmů. Práce popisuje současnou situaci v českém prostředí a snaží se v ní sledovat podobné mechanismy a podmínky pro jejich rozvoj.
|
|
ARTE - analýza z hlediska korporátní struktury a přenositelnosti modelu do CEE prostoru
Novák, Marek ; MATHÉ, Ivo (vedoucí práce) ; VLACH, Jiří (oponent)
Televizní stanice ARTE je z mnoha hledisek unikátní projekt v evropském audiovizuálním prostoru a v mnohém reflektuje podstatu evropského audiovizuálního průmyslu. Jedná se o významného hráče v oblasti mezinárodních koprodukcí, je v mnoha ohledech symbolem kvalitního evropského filmu v nejlepším slova smyslu a její zapojení do filmových produkcí není nedosažitelné ani pro české producenty. Proto bych se ve své diplomové práci chtěl zabývat analýzou fenoménu ARTE, zejména z hlediska korporátní a funkční struktury, business modelu, z hlediska historického a politického, dále z hlediska producentského (účast ARTE v koprodukčních projektech) a závěrem bych chtěl vést úvahu nad možnostmi přenositelnosti modelu ARTE do středo/východoevropského prostoru.
|